Frankrike

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej alla i Sverige!
Jag bor hos en jättetrevlig tjej som heter Marine. Hon är dock 94, men det funkar bra. Hon är MYCKET duktig på engelska om man jämför med hennes vänner. Vi anlände till Tyskland i fredags, vi var på deras skola, sen gick vi på stan ett tag, sen på kvällen så for åtta av oss svenskar till ett ställe där Julias franska hade fixat ett "surprise praty", det var som att vara på ett mellanstadiedisco. Dom bjöd på paj och hoppade till musiken.. vi svenskar satt och var astråkiga, vi var trötta och ville hem.
I går, lördag, så började vi med en traditionell fransk frukost. Jag fick äta croissants och en bit baugette. Sen så åkte vi till affären och köpte mat. Hela affären är ty en stor chark där man kan välja vad man vill. Efter vi varit på affären så åt vi lunch, med efterätt. Man äter ALLTID efterätt till varje måltid. Även när man äter lunch på skolan så får man efterätt. Jag fick även smaka på massa olika ostar.
Efter lunchen så for vi till badhuset. Det var inte alls kul. Vi få svenskar som var där satt och frös och vi ville hem. De har även gemensamma omklädningsrum och duschar på badhuset. Mycket konstigt, istället så får man ett eget bås där man ska byta om.
Efter badet så skulle vi på tjejkväll, jag fick hjälpa alla tjejerna hur man kunde fixa deras hår och smink. Det var ganska roligt, de hade aldrig hört talas om värmeskydd för håret som man ska använda innan man plattar det så de kallade den för "the magical swedish thing" ganska skumt.
När vi (jag och tre franska tjejer) åkte till tjejkvällen så träffade vi tre andra franska tjejer. Alla var asdåliga på engelska. Det var alltså tre av sju som kunde prata lite engelska, de andra vägrade. Så jag satt där hela kvällen och fick lyssna på franska (de pratar helt sjukt otroligt snabbt) så jag kunde typ bara höra ett eller två ord i ur varje mening. Det var väl inte direkt en superrolig kväll. Men ändå helt okej.
Just nu så gör Marine sina läxor, de har sjukt myckett läxor och massor med skolarbete, deras skoldagar börjar klockan åtta på morgonen och slutar klockan sex på kvällen, och vissa av dem går i skolan på lördagar. Det borde vara förbjudet. Det är helt sjukt.
Så när Marine är klar med sina läxor så ska vi till någon slags marknad tror jag. Jag har inte riktigt förstått vad vi ska göra där men jag hoppas att det blir kul. Vi ska även äta lunch innan.. de ska bjuda mig på den fruktade franska maträtten choucroute.. så jag hoppas att jag överlever den. Ni som inte vet vad det är? Google is your friend.
Imorgon så ska vi till Strasbourg, det ska bli helt undebart att få träffa alla svenskar igen!!

Jag saknar Sverige. Plus att jag har inget internet, förutom när jag stjäl Marines dator. Men det kan jag tyvärr inte göra så ofta. Så jag hoppas att jag kan skriva mer innan jag kommer till Sverige.
Så ni får ha en trevlig vecka alla  S08b;are och alla fäääänz som läser våran blogg.

ps. det lär finnas en hel del stavfel i den här texten. Men det beror på att tangenterna sitter på andra platser än vad de gör på det svenska tangentbordet!

/ Jessica.

2009-10-18 @ 11:52:02 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Eva

Eh. För det första. Varför är texten helt konstig? Jag fick ju typ snea ögon av att läsa det där. Badhus, vad tänkte de? Mellanstadiedisco - kulkul. Grej fyra, om du har en 94a i år, innebär det att vi typ kommer bo hos 95or nästa år? Hjälp. Och, choucroute, är inte det typ kött med fläsk med fett med kött med äckel och peckel? Alltså typ fem sorters kött i en kastrull. Freischt. Pain att du inte har internet, har de inte trådlöst eller?! Vad håller de på med? Outvecklade franskisar.


2009-10-18 @ 12:16:01

URL: http://leftovers.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0